Landskapssömmen juni-juli - Hallandssöm

Hej allihop! Idag står det en stor trea i kalendern och vid det här laget vet ju vi alla att det betyder ny söm! I juni och juli ska vi ta oss an ett tema jag både längtat efter och fasat lite för - nämligen Hallandssömmen! Jag har efter mina efterforskningar totalt ändrat min tidigare bild av Hallandssömmen då jag lärt mig att det traditionella uttrycket skiljer sig väldigt från vad som återskapats under 1900-talet. När man tog gamla mönster och istället komponerade ihop dessa till dukar eller löpare förvandlades traditionen till något mer lekfullt och modernt. Nog om det, nu är det väl änna dags att kasta oss in i den här sömmen?
 

Historia
 
Hallandssömmen utvecklades från sent 1700-tal till sent 1800-tal. Likt både Järvsö- och Delsbosömmen gjordes broderierna på hängkläden och örngott - eller pudevar som de kallades. En stor skillnad är dock att dessa hängkläden i Halland ofta hängde vågrätt istället för lodrätt som var vanligare i de ovan nämnda sömmarna. 
Dessa kläden hängde inte alltid uppe utan togs fram vid högtider och andra festligheter. 
 
Hängkläde broderat 1860. Bild tillhörande Nordiska museet, lånad via DigitaltMuseum
 
Hängkläde och pudevar var två viktiga komponenter i en kvinnas brudkista. Inför bröllopet skulle bruden väva en brudräcka. 65 cm bred och 14-20 meter lång. Från denna räcka lintyg skulle det klippas bröllopslakan, pudevar, brudsärk och brudgumsskjorta. Kvar fanns en bit tyg på 2-10 meter som delades på bredden för att få två smala längder där den ena broderades och gjordes till hängkläde medan den andra behölls vit och lades längst ner i brudkistan för att senare en dag användas till hennes liksvepning. 
 
Pudevar broderat 1869. Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 
Det ansågs finast om bruden själv både beredde linet, vävde, sydde och broderade men man kunde också hjälpas åt flera stycken. Då hängklädena var så långa kunde flera brodera samtidigt och man gjorde då klart den enas för att sedan hjälpas åt med den andres. I storbondefamiljer kunde det bli en pigas lott att väva tyget som sedan lämnades över till någon av traktens duktigare brodöser som skötte nålen för en liten peng. 
Ett av de kändare namnen är Beata Christiansdotter i Gällinge som broderade ett hängkläde på runt 40 timmar och tog betalt 12 shilling per mönstergrupp. 
 
Bild tillhörande Nordiska Museet, lånad via DigitaltMuseum
 

Karaktär
 
De flesta hängkläden var uppbyggda med mönstergrupper. I mitten tronade i regel ett livsträd med initialer och årtal och sedan kom några fler större motiv som bands ihop eller ramades in av rankor och slingor av olika slag. Oftast var motiven spegelvända så båda sidor såg likadana ut. Längst ner avslutades hängklädet med frans. 
 
Tydligt exempel på hur man jobbade med mönstergrupper. Mitten av hängklädet är mönstret näst längst till vänster, det är extra dekorerat samt pryds av initialer och årtal. Broderat 1853. Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 
Man blandade trådbundna sömsätt med fritt uppritade motiv vilket ger Hallandssömmen en på samma gång lekfull som stram känsla. Ofta utgick man från en kopp eller ett fat som man ritade av. Denna kunde sedan fyllas med bottensömmar, rutmönster eller kanske byggas ut till en stjärna. 
 
Detaljbild på hängkläde broderat 1853. Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 
Många socknar utvecklade sina egna karakteristiska drag men ett antal symboler återkommer i de flesta hängkläden. Den största symboliska inspirationskällan var Bibeln och generellt var motiven mer religösa i norra Halland medan det fanns en större variation längre söderut. 
  • Ringar och rundlar symboliserar världsalltet och oändligheten.
  • Kransar står för evigheten.
  • Vinrankor används ofta för att rama in enskilda motiv eller hela broderiet vilket symboliserar sammanhållning men det är också en symbol som kan tolkas till måttfullhet eller självbehärskning. 
  • Druvklasen står för människans strävan att bli en god kristen, när det är broderat på bröllopsnattens pudevar är det även en symbol för förhoppningen om många barn i det nya äktenskapet. 
  • Kronan står för himmelriket efter döden. 
  • Livsträdet symboliserar livet. Det står ofta upphöjt på någon sorts fundament vilket symboliserar att vi ska vara rädda om livet. 
  • Stjärnan tolkas som Betlehemsstjärnan och är en ledsagare för att hitta vägen till den rätta tron. 
  • Timglaset står för livets och tidens flyktighet.
  • Hjärtat symboliserar som vanligt kärleken.
 
Till höger ett exempel på livsträd som står på en upphöjd bas av rutor. Broderat 1858 av Beata Christiansdotter. Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 

Material
 
Man broderade på linne som var starkt blekt för att hjälpa till att lysa upp i de mörka stugorna. 
Man använde i regel flertrådigt bommullsgarn men även något broderi gjort med lintråd har hittats. 
Färgen på broderiet var starkt rött i en nyans som hellre gick åt det lila hållet än det orangea. I södra Halland användes ibland även blått samt i några få fall vitt. I modernare tolkningar ser man däremot blått i nästan varje broderi.
 
Broderi tillhörande Handarbetets Vänner, foto Alicia Sivertsson
 

Teknik
 
Man blandade trådbundna och precisa tekniker med uppritade fria mönster. Vanliga stygn som användes var flätstygn, kedjestygn, stjälkstygn, langettstygn, diamantstygn, hallandskors samt bottensömmar av olika slag. 
 
Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 
                  
 
Flätsöm används både som dekor och för att täcka större ytor. I Hallandssömmen sys den oftast väldigt tätt och används där man i många andra fall skulle sytt plattsöm. 
 
Kedjestygn, stjälkstygn eller langett ramar ofta in bottensömmarna. De två första kan också användas till stjälkar eller konturer av olika slag. 
 
Diamantstygn och hallandskors är varianter av korsstygn och används för att skapa mönster och dekor. 
 
Bottensömmar kan varieras i oändlighet men grundar sig i ett uppspänt rutnät som fästs fast samt får inflätade trådar för att skapa olika mönster. Används för att täcka större ytor med mindre garn än om man fyller hela fältet. 
 
Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 

Lämna in ditt bidrag
 
Landskapssömmen är ett projekt där målet är att ge nytt liv till gamla traditioner, att uppdatera våra förmödrars hantverk för att åter välkomna dem in i vardagen istället för att låta dem glömmas bort längst in i linneskåpet. Jag vill helt enkelt ta bygdebroderiet in i 2000-talet, och jag vill ha din hjälp till just det!  
  • Den 3:e varje månad släpps en ny söm i ett matigt inlägg där vi kikar på historia, karaktär samt traditionella färger, tekniker och material. Det är även i det här inlägget du har chans att lämna ditt eget bidrag.
  • Under månadens gång jobbar vi med våra alster. Det finns inget krav att det måste röra sig om broderi, inspireras av sömmen och tolka det helt fritt! Det skulle vara superintressant att se tolkningar i helt andra tekniker som foto, teckning, lera eller text. 
  • Den 25:e är sista dagen att skicka ditt bidrag för att komma med i sammanställningen. Gärna med både bild och lite text där du förklarar hur du tänkt och vad du inspirerats av. Lämna en kommentar med länk till bidraget du lagt upp på blogg eller Instagram alternativt maila text och bild till hejrangifers@gmail.com
  • Den 28:de sammanställs alla bidrag i ett samlingsinlägg här på bloggen. 
Det är alltså i det här inlägget du lämnar en kommentar med länk till ditt bidrag. Genom detta ger du även mig tillåtelse att dela det vidare i samlingsinlägget.  
 
Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 

Källor
 
Hallandssöm av Britta Johansson. Utgiven på LTs förlag 1977.
 
Hallandssöm - Hängkläden och pudevar från norra Halland av Inger Skantze-Ärlemalm och Irene Karlsson. Utgiven av CAL förlaget. 
 
 
 
Bild tillhörande Hallands kulturhistoriska museum, lånad via DigitaltMuseum
 

Januari: Järvsösöm - presentationsinlägg och samlingsinlägg
Februari: Blekingesöm - presentationsinlägg och samlingsinlägg
Mars: Anundsjösöm - presentationsinlägg och samlingsinlägg
April: Svartstick - presentationsinlägg och samlingsinlägg
Maj: Delsbosöm - presentationsinlägg och samlingsinlägg
Juni - Juli: Hallandssöm
Hallandssöm - Landskapsbroderi - Landskapssöm
gornagotnu.blogg.se

Känns som att jag borde knåpa ihop något eftersom jag känner mig väldigt halländsk! Har faktiskt stött på hallandssöm då och då på gardiner och kuddar den senaste tiden och lagt mer märke till det pga ditt initiativ! :)

Svar: Så roligt att jag öppnat dina ögon för broderierna :D Är just sådant jag ville uppnå med det här projektet!
Jenny

Linnéa

Vilken kul söm!! Detta skall jag nog försöka göra något av :D

Svar: Ja visst är den spännande! Såg ditt påbörjade broderi på insta, ska bli kul att se resultatet sedan :D
Jenny

Klara

Som alltid så bra info-inlägg! Har en kudde med hallandssöm hemma och är nog livsträd och stjärna på den, visste inte alls vad symbolerna betydde.

Svar: Åh tack! Vad roligt, jag hade heller aldrig reflekterat så mycket över symbolerna tidigare så det var roligt att lära sig :D
Jenny

Alicia

Men guuuud! Det här var SÅ intressant! Särskilt det där om brudlinnet! Jag har aldrig brytt mig mycket om hallandssöm men nu vill jag låna alla böcker som finns!

Svar: ELLER HUR! Fastnade också för brudlinnet, så intressant! Kan varmt rekommendera boken "Hallandssöm - Hängkläden och pudevar från norra Halland" av Inger Skantze-Ärlemalm och Irene Karlsson. Man får ta del av många historier om specifika brodöser vilket känns så himla fint, att de får ta plats som individer och inte bara som en klump.
Jenny

Fredrikapåvinden

Jenny! Du är så fantastisk som lägger ner det här arbetet och ger oss så matiga, pedagogiska och spännande inlägg! Tack! <3

Svar: Tack Fredrika! Det tar mycket både tid och energi men tycker det är så himla kul att lära mig och då delar jag gärna med mig också såklart<3
Jenny

Sofie

Men wow! Vad spännande! Nu har jag lärt mig massa nytt! Tack!

Svar: Vad roligt att höra! :D
Jenny