Norrlandsresan: Stekenjokk

Dag 10: Storuman - Vildmarksvägen - Östersund
21/8 55 mil

Läs första delen från dag 1 här.

Stekenjokk var även fortsättningsvis helt fantastiskt. Men jag fick aldrig sett någon fjällräv tyvärr.
Naturen räckte dock för att få mig fast. Efter kalfjället blev naturen lummigare igen. Resten av Vildmarksvägen gick längs ett gäng sjöar med tillhörande älvar, fall och forsar. Solen sken och himlen var klarblå. Allt var verkligen galet sommaridylliskt. Körde igenom flera urmysiga byar. Jämtland är verkligen något speciellt.
Idag var också första gången jag blev riktigt trött på att sitta i bilen. Blev därför att avsluta dagen lite tidigare än vanligt. Hotell i Östersund i natt. Blev Best Western Hotell Ett pga bra läge, bra parkering och då BW hade riktigt bra frukost i Skellefteå kändes det som ett vinnande koncept. De hade dock bara dubbelrum så blir lite dyrare, men eftersom jag sov gratis igår jämnar det ju ut sig. Plus att för 30 kr extra fick jag dubbelsäng istället för två enkelsängar samt badkar! Riktigt skönt efter de senaste dagarna. Blev en middag från Ica Maxi som var överraskande asgod. Gårdagens extrapris-bagel med mozarella, pesto och prosciutto.
Imorgon blir det söder ut igen. Genom Härjedalen och Dalarna. Får se hur många stopp det blir under dagen men orkar jag kanske jag åker ända hem. Känns både bra och dåligt. Kul och tråkigt. Rätt och fel. Får se helt enkelt.

Det var verkligen häftigt att komma till Stekenjokk efter förmiddagens extremt frodiga landskap. Kontrasten blev så stor och lanskapet lämnade mig nästan mållös.
Det var Stekenjokk som var anledningen till att jag åkte in på Vildmarksvägen från början. Jag hade läst att de flesta av landets fjällrävar hade sin hemvist här och att man ibland kunde se dem till och med från vägen. Jag stannade lite överallt och spanade med kikare men fick aldrig se någon, var dock inte överdrivet ledsen över detta - dagen var helt fantastisk ändå!

Tidigare under resan, när jag var uppe i Kiruna, pratade Anna-Li om sin fascination över molnskuggorna som syntes på bergen. Jag förstod aldrig riktigt hennes hybris över detta innan jag kom till Stekenjokk.

Det häftiga med kalfjäll är att det vid första anblick ser helt dött ut, men när man kikar närmare är det liv precis överallt. Växterna som lever där är så anpassade efter de hårda förhållandena. Små och nära marken för att komma undan den värsta vinden. Passar på att blomma upp i sänkorna där de är mer skyddade. Jag tycker det är så häftigt.

Det blåste som bara den och jag var rätt seg efter min natt i bilen så det blev mest att utforska från vägen. Men vad gör det när man möttes av de här vyerna åt alla håll och knappt en annan bil att dela dem med.
Lika plötsligt som kalfjället började så slutade det igen. Plötsligt kantades vägen än en gång av täta skogar och Stekenjokk kändes nästan som en dröm man vaknat upp ifrån, som att det inte hade varit på riktigt.

Precis när man kört ut från fjällområdet möttes jag av den här forsen jag fastnade så för. Blev ståendes länge och bara lyssnade på vattnets dånande. Jag fick några sådana stunder under resan, där jag liksom stannade upp och det slog mig hur långt hemifrån jag var. Hur mycket jag sett, gjort, växt på bara några dagar. Hur vardagen rullade på där hemma medan jag fick se och uppleva allt det här.
Efter det fick kameran vila resten av dagen, jag var nämligen astrött på att sitta i bilen så jag ville bara komma fram så snabbt som möjligt.

Vad föredrar du - karga fjällmiljöer eller lummiga skogar?

Vill du läsa mer om min resa?
Dag 8 - Stora sjöfallets nationalpark, del 1 och del 2
Dag 10 - Vildmarksvägen och Stekenjokk