Härjedalen del 2 - Fallmorafallen

Då är det dags för andra delen av vår lilla avstickare till Härjedalen, här kan ni läsa första delen.

Går man igenom Fallmoran kommer man till en liten skylt där det står Nedre Fallmorafallet, där svängde vi av och kom in på en jädrans monsterstig, stenig och jäklig så och himla värt besväret när vi kom fram till en tokmysig liten glänta där ett vattenfall störtade ner i en liten sjö/tjärn/jag vet inte riktigt hur man klassifierar vattenpölar.

Även här lektes det med gråfilter och långa slutartider, såklart.

Här blev det matsäcks-ätande med varm choklad, mackor och ett par överblivna quornfileer från gårdagens middag.

Tycker det är så häftigt hur hela stämningen i bilden skiftar när man bara lägger till några sekunder.

Tanken på den branta, steniga stigen i uppförsbacke kändes inte superlockande, och där borta vid fallet skymtade något som såg ut som en trappa. Värt att undersöka tänkte jag och tvingade upp mig själv + hund för vad som vid närmare betraktning nog mer skulle beskrivas som stege. Här kunde jag bara hoppas på att stigen skulle leda oss tillbaka åt rätt håll för jag hade inte en aning om hur jag skulle komma ner med nämnda hund igen... Vi gick vidare, klättrade över stenblock och hörde åter igen ljudet av störtande vatten. Jajamen, vi hade slagit oss ner vid bebis-fallet och här uppe fanns ett större. Blev att halvspringa tillbaka, få med mig resesällskapet och sätta oss för att dokumentera och beundra även nästa fall.

Så mäktigt! Helt ensamma var vi här. Så fantastiskt att utan störningar från andra få springa runt och utforska fäbodar, fotografera, beundra naturen och beklaga oss över diverse krämpor våra trötta kroppar dragit på sig under veckans äventyranden. Bara jag, en fin vän och våra fyrbenta.

När vi letade oss tillbaka till Fallmoran sprang vi på en skylt till Vemdalsskalet.

Dock skulle vi ju tillbaka mot Storhogna. Dessa vackra skyltar alltså. Vet inte hur många jag tog kort på.

Tillbaka på fjället igen och dags att knalla mot bilen! Trötta men lyckliga efter dagen. Solen fick bergen i fjärran att lysa i guld.

Dagen bjöd på helt magiskt väder. Sol och knallblå himmel, blåste en del men det var inget som störde mig iallafall.
Det blev fotopauser sisådär var tionde meter och ständiga "men kolla DÄR borta" tills vi beundrat utsikten åt varje håll minst 20 gånger. Den här veckan var min första riktiga upplevelse av fjällmiljö och verkligen något som gav mersmak. Allra bäst trivs jag i stora skogar men vyerna på en sådan här plats är verkligen något extra. Mäktigt!

Till slut kom vi tillbaka till bilen, rejält trötta. Sista delen gick vi lite fel och hamnade på någon gammal stig med slitna spångar som på många ställen var dränkta i vatten. Här halkade jag såklart och blötte ner både byxor, kängor och kamera. Precis när vi kommit ner på vad som liknade en riktig stig såg vi de nya, fräscha spångarna bara några meter bort, kändes ju lite sådär alltså.
Vägen tillbaka till Idre tog vi på andra vägar för att slippa de jobbiga delarna med vägarbeten vi kämpade oss fram på när vi åkte upp. Självklart bara för att hamna i nya vägbyggen, men det gick bra ändå. Och himla kul att få se ännu fler delar av Härjedalen, ett landskap jag verkligen förälskade mig i! När vi närmade oss Idre fick vi även ta del av en helt otrolig solnedgång, det såg verkligen ut som att någon tänt eld på himlen, men ingen av oss orkade gå ur bilen för att fota. Ibland är det bäst att bara beundra istället för att bevara.

Och med det var hela Dala-resan återberättad! Dagen efter blev det återhämtning och lite städning då vi morgonen efter rullade hemåt igen.
Nästa år vill jag definitivt göra en liknande resa. En veckas äventyrande, utforskande, fotograferande och bara lugn och ro i naturen. Lutar åt att det blir Vemdalen som utgångspunkt nästa gång! Ensam eller med sällskap återstår att se.

Tack Anna-Li för att du ville åka med, för att du stod ut med mig och för att du ville dela med dig av viktiga platser och berättelser. Tack för en otrolig vecka helt enkelt!
Fallmorafallet - Fallmoran - Gråfilter - Härjedalen - ND-filter - Storhogna - Vattenfall - Vemdalen - Vemdalsskalet
Mikaela

Men wow vad fint! Det är något med vattenfall alltså, älskar det! SÅ fina bilder också!!

Svar: Tack så mycket! Det är verkligen något med vattenfall, finns få saker jag älskar mer. Så vilt och lugnande på samma gång. Så förutsägbart och samtidigt nyckfullt. Får aldrig nog!

Jess

Åh, vilken fantastisk naturmagi du visar här. Underbara bilder och precis vad jag behövde vila ögonen på ikväll. Så lugnande.

Svar: Åh vad roligt att kunna glädja med mina bilder! Tack!<3

BySiri

Du har ett väldigt fint foto-öga eller vad man kallar det, kul att du delar med dig av dina resor för oss :)
Har också blivit biten av fjällen sen jag flyttade till Norge och vill mest upp hela tiden, har ton av bilder att visa upp om jag bara orkar gå igenom de nån gång. Du får hojta till om du och Kevät kommer till Stavanger så går vi en tur tillsammans! :)

Svar: Tack så mycket! Ska bli kul att se bilder från fler av dina äventyr också :) Är himla sugen på några resor till Norge faktiskt, finns så mycket häftig natur att utforska där!

BySiri

Tur på norska = Promenad eller utflykt, ofta ut i skogen eller ännu hellre upp på fjäll/berg :) Råkade skriva in ordet automatiskt hehe

Svar: Det används allt här i västsverige med, vi ligger väl för nära Norge kanske, haha!

Anna-Li

Jag kan inte annat än tacka själv - för att jag fick äran att följa med i sista stund, för att du är den där som också vill stanna "var 10:onde meter", och framförallt för hur fint du förevigat vår resa här! Det är så inspirerande, och framförallt inte enbart vår resa men att nu veta mer om Din personliga resa i livet och följa den här.